Utprovning av huvudmunstycke
Huvudmunstycket jobbar endast på full eller nästan full gas.
En förutsättning för detta test är att tändningen står rätt och att det är rätt tändstift.
För att kontrollera om huvudmunstycket behöver bytas till ett större eller mindre gör du så här:
1. Kör mopeden några kilometer med full gas och varm motor, stäng av motorn i farten och stanna.
2. Titta på tändstiftet:
2.1. Om porslinet i mitten är brunt/brunaktigt så har du rätt huvudmunstycke.
2.2. Om porslinet är svart så får motorn för mycket bensin och du skall byta till ett mindre huvudmunstycke.
2.3. Om det är vitt så får motorn för lite bensin och du byter då till ett större.
Du kan göra samma test på halvgas och se om du har rätt höjd på trottelnålen.
1. Brunt tändstift – rätt höjd.
2. Svart tändstift – flytta upp clipset
3. Vitt tändstift – flytta ner clipset
Choosing the main jet size
The main jet works exclusively on full or nearly full throttle.
A prerequisite for this test is that the ignition is adjusted correctly and that you have chosen the correct spark plug.
To check whether the main jet needs to be replaced to a bigger or smaller size do the following:
1. Run your moped a few kilometres on full throttle and hot engine. Turn off the engine when running and then stop.
2. Inspect the spark plug:
2.1. If the porcelain in the middle is brown(ish) then your main jet has the correct size.
2.2. If the porcelain is black the engine gets too much fuel so you should change to a smaller main jet.
2.3. If the porcelain is white the engine gets too little fuel so you should change to a larger main jet.
You can do the same test on half throttle to check the throttle needle position.
1. Brown spark plug – Correct position.
2. Black spark plug – Move the clip upwards.
3. White spark plug – Move the clip downwards.
Utprovning av huvudmunstycke
Huvudmunstycket jobbar endast på full eller nästan full gas. En förutsättning för detta test är att tändningen står rätt och att det är rätt tändstift.
För att kontrollera om huvudmunstycket behöver bytas till ett större eller mindre gör du så här:
1. Kör mopeden några kilometer med full gas och varm motor, stäng av motorn i farten och stanna.
2. Titta på tändstiftet:
2.1. Om porslinet i mitten är brunt/brunaktigt så har du rätt huvudmunstycke.
2.2. Om porslinet är svart så får motorn för mycket bensin och du skall byta till ett mindre huvudmunstycke.
2.3. Om det är vitt så får motorn för lite bensin och du byter då till ett större.
Du kan göra samma test på halvgas och se om du har rätt höjd på trottelnålen.
1. Brunt tändstift – rätt höjd.
2. Svart tändstift – flytta upp clipset
3. Vitt tändstift – flytta ner clipset
Choosing the main jet size
The main jet works exclusively on full or nearly full throttle.
A prerequisite for this test is that the ignition is adjusted correctly and that you have chosen the correct spark plug.
To check whether the main jet needs to be replaced to a bigger or smaller size do the following:
1. Run your moped a few kilometres on full throttle and hot engine. Turn off the engine when running and then stop.
2. Inspect the spark plug:
2.1. If the porcelain in the middle is brown(ish) then your main jet has the correct size.
2.2. If the porcelain is black the engine gets too much fuel so you should change to a smaller main jet.
2.3. If the porcelain is white the engine gets too little fuel so you should change to a larger main jet.
You can do the same test on half throttle to check the throttle needle position.
1. Brown spark plug – Correct position.
2. Black spark plug – Move the clip upwards.
3. White spark plug – Move the clip downwards.