Felsökningsschema

Felsökningsschema

MOTORN STARTAR EJ

Motorn får inget bränsle

Orsak:

a) Bränslekranen stängd
b) Bränslet i tanken är slut
c) Bränsleledningen igensatt
d) Bränsleledningen klämd
e) Förgasarmunstyckena igensatta
f) Silen i Bränslekranen igensatt
g) Lufthålet i tanklocket igensatt
h) Flottören eller nålventilen har fasnat i stängt läge

Åtgärd:

a) Öppna kranen
b) Fyll på bränsle
c) Rengör ledningen och bränslefilter
d) Byt ledning
e) Rengör förgasaren
f) Rengör silen
g) Rengör detta
h) Lossas. Rengör även flottörens styrning i botten på flottörhuset

Motorn får för mycket bränsle

Orsak:

a) Förgasaren har flödats för mycket
b) Flottören otät
c) Nålventilen stänger ej pga. skada eller slitage
d) Igensatt luftfilter
e) Chokeanordningen har fastnat i stängt läge

Åtgärd:

a) Demontera tändstiftet och torka det torrt. Dra runt motorn med te x.
kickpedalen för att ”vädra ur” förbränningsrummet.
OBS! Kortslutningsknappen skall vara intryckt.
b) Byt flottör
c) Byt ventil
d) Rengör filtret
e) Kontrollera anordningens funktion

Ingen gnista uppstår

Orsak:

a) Tändkabel skadad eller sitter lös
b) Tändspole och/eller kondensator felaktiga
c) CDI-enheten felaktig
d) Brytarkontakterna brända eller oljiga
e) Tändstiftet igenoljat, sotigt eller skadat
f) Dålig kontakt mellan tändkabel och anslutningshylsan för tänstiftet
g) Överslag i högspänningsuttaget vid motorn
h) Kortslutningskontakten felaktig
i) Kortslutningskabeln skadad
j) Kilen för svänghjulet skadad så att hjulet vridit sig på vevaxeln
k) Brytararmen har kärvat på sin axel

Åtgärd:

a) Byt kabel resp fäst den
b) Testa delarna och byt ut dem om erfoderligt
c) Byt CDI-enhet
d) Rengör och putsa kontakterna. Kontrollera brytaravståndet
e) Rengör tänstiftet och kontrollera elektroavståndet samt värmevärdet
f) Byt tändkabel eller anslutningshylsa
g) Byt högspänningsuttag
h) Byt kontakt
i) Isolera eller byt kabel
j) Demontera svänghjulet och byt kilen.
Eventuellt måste både hjul och vevaxel bytas
k) Putsa axeltappen med fin smärgelduk

Övriga felorsaker

Orsak:

a) Start- och dekompressionshandtagen fel inställda
b) Kolvringarna har brustit
c) Tändstiftet sitter löst
d) Kolv och cylinder starkt slitna
e) Kolven har kärvat i cylindern
f) Topplockspackningen otät
g) Motorn drar tjuvluft
h) Vatten i förgasaren
i) Förgasaren sitter lös

Åtgärd:

a) Ställ in dem korrekt. Kontrollera att dekompressionsventilen är tät
b) Montera nya ringar
c) Kontrollera och dra fast tändstiftet
d) Kontrollera slitaget och byt eller renovera kolv och cylinder
e) Putsa kolv och cylinder. Byt om så behövs
f) Byt packningar och kontrollera att topplocket är plant
g) Kontrollera cylinder- och vevhuspackningar samt tätringar.
Byt om så behövs
h) Rengör förgasaren
i) Dra fast förgasaren

 

MOTORN ÄR SVÅRSTARTAD

Orsak:

a) Start- och dekompressionshandtagen fel inställda
b) Kolvringarna har brustit
c) Tändstiftet sitter löst
d) Kolv och cylinder starkt slitna
e) Kolven har kärvat i cylindern
f) Topplockspackningen otät
g) Motorn drar tjuvluft
h) Vatten i förgasaren
i) Förgasaren sitter lös

Åtgärd:

a) Ställ in dem korrekt. Kontrollera att dekompressionsventilen är tät
b) Montera nya ringar
c) Kontrollera och dra fast tändstiftet
d) Kontrollera slitaget och byt eller renovera kolv och cylinder
e) Putsa kolv och cylinder. Byt om så behövs
f) Byt packningar och kontrollera att topplocket är plant
g) Kontrollera cylinder- och vevhuspackningar samt tätringar.
Byt om så behövs
h) Rengör förgasaren
i) Dra fast förgasaren

MOTORN ARBETAR OREGELBUNDET ELLER STANNAR

Orsak:

a) Motorn otät och suger tjuvluft
b) Tändstiftet sitter löst
c) För lite bränsle i tanken
d) Bränsleledningen igensatt
e) Huvudmunstycket igensatt
f) Tändkabeln sitter lös eller är skadad
g) Tändstiftets elektroder belagda eller förbrukade
h) Tändstiftet isolator spräckt
i) Tändningen felställd
j) Brytarkontakterna oljiga eller brända
k) Luftfiltret igensatt
l) För stort eller för litet förgasarmunstycke
m) Flottörnålen tätar ej
n) Trotteln sliten
o) Nålmunstycket slitet
p) Förgasaren fel injusterad
q) Kolven har kärvat i cylindern
r) Tändspolen är defekt
s) Kondensatorn är defekt

Åtgärd:

a) Kontrollera packningarna till vevhus, cylinder och förgasare.
Byt ut dem om så behövs
b) Dra fast det
c) Fyll på bränsle
d) Rengör ledning, filter och kran
e) Rengör förgasaren
f) Fäst den eller byt tändkabel
g) Rengör tändstiftet eller byt ev. ut det
h) Byt tändstift
i) Kontrollera tändningen
j) Rengör och putsa kontakterna. Kontrollera brytaravståndet
k) Rengör filtret
l) Byt till rätt munstycke
m) Byt nål och kontrollera nålens säte
n) Byt trottel och kontrollera slitaget i förgasarkroppen
Ev. måste förgasaren bytas
o) Byt munstycke
p) Ställ in förgasaren rätt då motorn är varmkörd
q) Kontrollera kolv och cylinder. Byt skadade delar om så behövs
r) Byt spole
s) Byt kondensator

MOTORN KÄNNS SVAG

Orsak:

a) Motorn är sotig
b) Motorn suger tjuvluft vid cylinder, förgasare eller vevhus
c) Luftfiltret igensatt
d) Bränsleledningen igensatt
e) Vevaxeltätningen på transmissionssidan är otät (motorn ryker)
f) Kolvringarna fastbrända i sina spår
g) Fel i tändsystemet
h) Tändstiftet har för lågt värmetal
i) Luftningshålet i tanklocket igensatt

Åtgärd:

a) Sota motorn. Var särskilt noga med avgassystemet
b) Kontrollera att skruvar och muttrar är dragna. Byt packningar
c) Rengör filtret
d) Rengör ledningen, filtret och bensinkran
e) Byt tätningsring
f) Lossa ringarna och rengör kolvringsspåren eller montera nya kolvringar
g) Kontrollera brytare, tändspole och kondensator
h) Byt till tändstift med närmast högre värmegrad
i) Rengör tanklocket

MOTORN BLIR FÖR VARM

Orsak:

a) Smutsanhopningar mellan kylflänsarna
b) För litet munstycke
c) För sen tändning
d) Igensatt avgassystem
e) Tändstiftet har för lågt värmetal
f) Felaktig olja eller felaktig inblandningsprocent i bränslet
g) Frikopplingen slirar

Åtgärd:

a) Rengör cylinder och topplock
b) Montera ett större
c) Kontrollera tändinställningen
d) Rengör avgassystemet
e) Byt till ett tändstift med närmast högre värmetal
f) Töm tanken och fyll på nytt bränsle och se till att blandningsprocenten av oljan blir rätt
g) Kontrollera kopplingens inställning (speciellt hävarmens frigång vid motorn).
Byt ev. kopplingslameller

MOTORN 4-TAKTAR

Orsak:

a) För stort munstycke
b) Hål på flottören
c) Flottörnålen eller dess säte är skadat
d) Luftfiltret igensatt
e) Tändstiftet felaktigt
f) Felaktig tändningsinställning
g) Avgasport, avgasrör och ljuddämpare igensotade
h) Förgasareinställningen felaktig

Åtgärd:

a) Byt till ett mindre
b) Byt flottör
c) Byt flottörnål och flottörhuslock
d) Rengör filtret
e) Rengör eller byt tändstift
f) Justera brytaravståndet och kontrollera inställningen
g) Sota motorn och avgassystemet
h) Justera förgasaren då motorn är varm

MOTORN RUSAR

Orsak:

a) Trotteln fastnar i sitt lopp
b) Kopplingen slirar
c) Gasvajern för hårt sträckt eller går trögt i sitt hölje
d) Förgasaren fel injusterad
e) Förgasaren sitter löst

Åtgärd:

a) Byt trottel eller putsa den försiktigt med fin smärgelduk
b) Justera kopplingen. Byt ev. lameller och tryckfjädrar
c) Kontrollera vajern och byt ut den mot en ny om så behövs
d) Kontrollera och justera förgasarens inställning
e) Dra fast förgasaren

MOTORN GER FÖRGASARSMÄLLAR

Orsak:

a) Tändningen är för sen
b) Kolvringarna fastbrända i sina spår
c) Felaktigt brytaravstånd
d) Brytarmen går trögt
e) Motorn får för lite bränsle
f) Förgasaren sitter löst
g) Tändstiftet har för lågt värmetal
h) Motorn får tjuvluft
i) Tändkabeln är lös eller har skadad isolering
j) Tändstiftselektroderna överbryggade
k) Kondensatorn defekt

Åtgärd:

a) Kontrollera förtändningen
b) Lossa kolvringarna och rengör kolvringsspåren. Byt ev. kolvringar
c) Kontrollera brytarkontakterna och justera till rätt brytaravstånd
d) Byt brytararm eller putsa försiktigt med fin smärgelduk på armens lagringstapp
e) Kontrollera förgasarens munstycken och inställning. Rengör förgasaren
f) Dra fast förgasaren
g) Byt till ett ”hårdare” stift
h) Kontrollera cylinder- och vevhuspackningar. Byt om så behövs
i) Fäst kabeln. Byt ut den om så behövs
j) Fäst kabeln. Byt ut den om så behövs
k) Byt kondensator

HÖG BRÄNSLEFÖRBRUKNING

Orsak:

a) Otät förgasare
b) För stort huvudmunstycke
c) Igensatt avgassystem
d) Förgasaren fel inställd
e) Otäta packningar vid topplock och cylinderfot
f) Trottelnål och nålmunstycke slitna
g) Luftfiltret igensatt
h) Chokeanordningen har fastnat i stängt läge

Åtgärd:

a) Rengör förgasaren och byt ev. flottör
b) Byt till ett mindre
c) Rengör avgassystem
d) Justera förgasaren
e) Byt packningar
f) Byt till nya detaljer
g) Rengör filtret
h) Justera anordningen

MOTORN GLÖDTÄNDER (SPIKAR)

Orsak:

a) Glödtändning och igensotade kanaler i cylindern
b) Tändningsinställningen felaktig
c) För mager bränsleblandning
d) Kylflänsarna smutsiga
e) Kraftigt slitage hos kolvbult eller kolvbultslagring
f) Trotteln kraftigt sliten
g) Vevstakslagret slitet
h) Cylinder och kolv slitna

Åtgärd:

a) Sota motorn. Byt ev. till ett hårdare tändstift
b) Justera tändningen
c) Justera förgasaren
d) Rengör cylindern
e) Byt ut slitna detaljer mot nya
f) Byt ut trotteln
g) Renovera motorn

MOTORN KÄRVAR

Orsak:

a) Felaktigt bränsle
b) Kolvringarna fastbrända
c) Tändstiftet dåligt fastdraget
d) Förgasaren fel inställd
e) Tändstiftet har för lågt värmevärde
f) Avgaskanal och avgassystem igensatta av sot

Åtgärd:

a) Byt till rätt bränsle
b) Lossa kolvringarna pch rengör kolvringsspåren. Byt ev. till nya kolvringar
c) Kontrollera tändstiftet och dra fast det
d) Kontrollera inställningen och byt ev. till ett större huvudmunstycke
e) Byt till ett tändstift med närmast högre värmevärde
f) Sota cylinder och avgassystem

MOTORN VARVAR DÅLIGT

Orsak:

a) Brytararmen kärvar på sin axeltapp
b) För låg förtändning
c) Avgaskanal och avgassystem igensatta av sot
d) Luftfiltret igensatt

Åtgärd:

a) Putsa axeltappen med fin smärgelduk
b) Kontrollera och justera förtändningen
c) Sota cylinder och avgassystem
d) Rengör filtret

MOTORN STANNAR PLÖTSLIGT

Orsak:

a) Bränslet slut
b) Bryggbildning på tändstiftet
c) Tändkabeln har hoppat av
d) Vatten har trängt in i magneten
e) Smuts i bränsleledingen eller filter
f) Defekt kondensator
g) Defekt tändspole
h) Topplockspackningen otät
i) Fel på kortslutningsknappen eller ledning
j) Svänghjulet har lossnat och vridigt sig på axeln

Åtgärd:

a) Fyll på bränsle
b) Rengör tändstiftet
c) Sätt fast den
d) Torka av magneten och rengör brytarkontakterna
e) Rengör dessa
f) Byt kondensator
g) Byt tändspole
h) Byt packning
i) Undersök felet och byt ev. kortslutningsknapp eller ledning
j) Byt kil. Ev. måste både svänghjul och vevaxel bytas

KOPPLINGEN SLIRAR

Orsak:

a) För litet spel i vajern
b) Slitna lameller
c) För klena kopplingsfjädrar
d) Frikopplingsarmen vid motorn har för liten frigång

Åtgärd:

a) Fyll på bränsle
b) Rengör tändstiftet
c) Sätt fast den
d) Torka av magneten och rengör brytarkontakterna

KOPPLINGEN DRAR I INKOPPLAT LÄGE

Orsak:

a) För stort spel i vajern
b) Felaktig olja i växellådan
c) Frikopplingsarmen vid motorn har för stor frigång

Åtgärd:

a) Justera till rätt spel
b) Byt till rätt olja
c) Justera till rätt frigång
d) Torka av magneten och rengör brytarkontakter

VÄXLARNA GÅR EJ I KLANDERFRITT

Orsak:

a) För stort spel i kopplingsvajern eller för stor frigång hos frikopplingarmen vid motorn
b) Växelvajern feljusterad
c) Felaktig olja i växellådan
d) Växlingmekanismen feljusterad

Åtgärd:

a) Justera till rätt spel resp frigång
b) Justera vajern rätt
c) Byt till rätt oljekvalitet enl. instruktionsboken
d) Gör ny, korrekt inställning

BELYSNINGEN FUNGERAR EJ

Orsak:

a) Glödlampan trasig
b) Glödlampa sitter lös
c) Dålig kontakt mellan glödlampans poler och kontaktblecket strålkastaren
d) Kabelbrott
e) Fel i omkopplaren
f) Dålig jordningskontakt i strålkastaren

Åtgärd:

a) Kontrollera lampan med hjälp av ett batteri. Byt om så behövs
b) Reparera lamphållaren
c) Putsa kontaktytorna med fin smärgelduk och kontrollera så kontaktblecket ligger
an mot glödlampans poler
d) Isolera eller byt kabel
e) Kontrollera kabelanslutningarna. Byt kontakt om så behövs
f) Rengör från oxidbildningar. Kontrollera jordningsledningen

DÅLIG BROMSVERKAN

Orsak:

a) Bromsbanden utslitna
b) Olja på bromsbanden
c) Bromsexcentern sliten eller fastrostad
d) Luft i hydralsystemet

Åtgärd:

a) Byt bromsband ev. bromsbackar
b) Tvätta banden i ren bensin, hjälper inte detta så byt band
c) Lossa excentern och smörj den med olja. Byt om så behövs
d) Lufta systemet

MOTORN STARTAR EJ

Motorn får inget bränsle

Orsak:

a) Bränslekranen stängd
b) Bränslet i tanken är slut
c) Bränsleledningen igensatt
d) Bränsleledningen klämd
e) Förgasarmunstyckena igensatta
f) Silen i Bränslekranen igensatt
g) Lufthålet i tanklocket igensatt
h) Flottören eller nålventilen har fasnat i stängt läge

Åtgärd:

a) Öppna kranen
b) Fyll på bränsle
c) Rengör ledningen och bränslefilter
d) Byt ledning
e) Rengör förgasaren
f) Rengör silen
g) Rengör detta
h) Lossas. Rengör även flottörens styrning i botten på flottörhuset

Motorn får för mycket bränsle

Orsak:

a) Förgasaren har flödats för mycket
b) Flottören otät
c) Nålventilen stänger ej pga. skada eller slitage
d) Igensatt luftfilter
e) Chokeanordningen har fastnat i stängt läge

Åtgärd:

a) Demontera tändstiftet och torka det torrt. Dra runt motorn med te x.
kickpedalen för att ”vädra ur” förbränningsrummet.
OBS! Kortslutningsknappen skall vara intryckt.
b) Byt flottör
c) Byt ventil
d) Rengör filtret
e) Kontrollera anordningens funktion

Ingen gnista uppstår

Orsak:

a) Tändkabel skadad eller sitter lös
b) Tändspole och/eller kondensator felaktiga
c) CDI-enheten felaktig
d) Brytarkontakterna brända eller oljiga
e) Tändstiftet igenoljat, sotigt eller skadat
f) Dålig kontakt mellan tändkabel och anslutningshylsan för tänstiftet
g) Överslag i högspänningsuttaget vid motorn
h) Kortslutningskontakten felaktig
i) Kortslutningskabeln skadad
j) Kilen för svänghjulet skadad så att hjulet vridit sig på vevaxeln
k) Brytararmen har kärvat på sin axel

Åtgärd:

a) Byt kabel resp fäst den
b) Testa delarna och byt ut dem om erfoderligt
c) Byt CDI-enhet
d) Rengör och putsa kontakterna. Kontrollera brytaravståndet
e) Rengör tänstiftet och kontrollera elektroavståndet samt värmevärdet
f) Byt tändkabel eller anslutningshylsa
g) Byt högspänningsuttag
h) Byt kontakt
i) Isolera eller byt kabel
j) Demontera svänghjulet och byt kilen.
Eventuellt måste både hjul och vevaxel bytas
k) Putsa axeltappen med fin smärgelduk

Övriga felorsaker

Orsak:

a) Start- och dekompressionshandtagen fel inställda
b) Kolvringarna har brustit
c) Tändstiftet sitter löst
d) Kolv och cylinder starkt slitna
e) Kolven har kärvat i cylindern
f) Topplockspackningen otät
g) Motorn drar tjuvluft
h) Vatten i förgasaren
i) Förgasaren sitter lös

Åtgärd:

a) Ställ in dem korrekt. Kontrollera att dekompressionsventilen är tät
b) Montera nya ringar
c) Kontrollera och dra fast tändstiftet
d) Kontrollera slitaget och byt eller renovera kolv och cylinder
e) Putsa kolv och cylinder. Byt om så behövs
f) Byt packningar och kontrollera att topplocket är plant
g) Kontrollera cylinder- och vevhuspackningar samt tätringar.
Byt om så behövs
h) Rengör förgasaren
i) Dra fast förgasaren

 

MOTORN ÄR SVÅRSTARTAD

Orsak:

a) Start- och dekompressionshandtagen fel inställda
b) Kolvringarna har brustit
c) Tändstiftet sitter löst
d) Kolv och cylinder starkt slitna
e) Kolven har kärvat i cylindern
f) Topplockspackningen otät
g) Motorn drar tjuvluft
h) Vatten i förgasaren
i) Förgasaren sitter lös

Åtgärd:

a) Ställ in dem korrekt. Kontrollera att dekompressionsventilen är tät
b) Montera nya ringar
c) Kontrollera och dra fast tändstiftet
d) Kontrollera slitaget och byt eller renovera kolv och cylinder
e) Putsa kolv och cylinder. Byt om så behövs
f) Byt packningar och kontrollera att topplocket är plant
g) Kontrollera cylinder- och vevhuspackningar samt tätringar.
Byt om så behövs
h) Rengör förgasaren
i) Dra fast förgasaren

MOTORN ARBETAR OREGELBUNDET ELLER STANNAR

Orsak:

a) Motorn otät och suger tjuvluft
b) Tändstiftet sitter löst
c) För lite bränsle i tanken
d) Bränsleledningen igensatt
e) Huvudmunstycket igensatt
f) Tändkabeln sitter lös eller är skadad
g) Tändstiftets elektroder belagda eller förbrukade
h) Tändstiftet isolator spräckt
i) Tändningen felställd
j) Brytarkontakterna oljiga eller brända
k) Luftfiltret igensatt
l) För stort eller för litet förgasarmunstycke
m) Flottörnålen tätar ej
n) Trotteln sliten
o) Nålmunstycket slitet
p) Förgasaren fel injusterad
q) Kolven har kärvat i cylindern
r) Tändspolen är defekt
s) Kondensatorn är defekt

Åtgärd:

a) Kontrollera packningarna till vevhus, cylinder och förgasare.
Byt ut dem om så behövs
b) Dra fast det
c) Fyll på bränsle
d) Rengör ledning, filter och kran
e) Rengör förgasaren
f) Fäst den eller byt tändkabel
g) Rengör tändstiftet eller byt ev. ut det
h) Byt tändstift
i) Kontrollera tändningen
j) Rengör och putsa kontakterna. Kontrollera brytaravståndet
k) Rengör filtret
l) Byt till rätt munstycke
m) Byt nål och kontrollera nålens säte
n) Byt trottel och kontrollera slitaget i förgasarkroppen
Ev. måste förgasaren bytas
o) Byt munstycke
p) Ställ in förgasaren rätt då motorn är varmkörd
q) Kontrollera kolv och cylinder. Byt skadade delar om så behövs
r) Byt spole
s) Byt kondensator

MOTORN KÄNNS SVAG

Orsak:

a) Motorn är sotig
b) Motorn suger tjuvluft vid cylinder, förgasare eller vevhus
c) Luftfiltret igensatt
d) Bränsleledningen igensatt
e) Vevaxeltätningen på transmissionssidan är otät (motorn ryker)
f) Kolvringarna fastbrända i sina spår
g) Fel i tändsystemet
h) Tändstiftet har för lågt värmetal
i) Luftningshålet i tanklocket igensatt

Åtgärd:

a) Sota motorn. Var särskilt noga med avgassystemet
b) Kontrollera att skruvar och muttrar är dragna. Byt packningar
c) Rengör filtret
d) Rengör ledningen, filtret och bensinkran
e) Byt tätningsring
f) Lossa ringarna och rengör kolvringsspåren eller montera nya kolvringar
g) Kontrollera brytare, tändspole och kondensator
h) Byt till tändstift med närmast högre värmegrad
i) Rengör tanklocket

MOTORN BLIR FÖR VARM

Orsak:

a) Smutsanhopningar mellan kylflänsarna
b) För litet munstycke
c) För sen tändning
d) Igensatt avgassystem
e) Tändstiftet har för lågt värmetal
f) Felaktig olja eller felaktig inblandningsprocent i bränslet
g) Frikopplingen slirar

Åtgärd:

a) Rengör cylinder och topplock
b) Montera ett större
c) Kontrollera tändinställningen
d) Rengör avgassystemet
e) Byt till ett tändstift med närmast högre värmetal
f) Töm tanken och fyll på nytt bränsle och se till att blandningsprocenten av oljan blir rätt
g) Kontrollera kopplingens inställning (speciellt hävarmens frigång vid motorn).
Byt ev. kopplingslameller

MOTORN 4-TAKTAR

Orsak:

a) För stort munstycke
b) Hål på flottören
c) Flottörnålen eller dess säte är skadat
d) Luftfiltret igensatt
e) Tändstiftet felaktigt
f) Felaktig tändningsinställning
g) Avgasport, avgasrör och ljuddämpare igensotade
h) Förgasareinställningen felaktig

Åtgärd:

a) Byt till ett mindre
b) Byt flottör
c) Byt flottörnål och flottörhuslock
d) Rengör filtret
e) Rengör eller byt tändstift
f) Justera brytaravståndet och kontrollera inställningen
g) Sota motorn och avgassystemet
h) Justera förgasaren då motorn är varm

MOTORN RUSAR

Orsak:

a) Trotteln fastnar i sitt lopp
b) Kopplingen slirar
c) Gasvajern för hårt sträckt eller går trögt i sitt hölje
d) Förgasaren fel injusterad
e) Förgasaren sitter löst

Åtgärd:

a) Byt trottel eller putsa den försiktigt med fin smärgelduk
b) Justera kopplingen. Byt ev. lameller och tryckfjädrar
c) Kontrollera vajern och byt ut den mot en ny om så behövs
d) Kontrollera och justera förgasarens inställning
e) Dra fast förgasaren

MOTORN GER FÖRGASARSMÄLLAR

Orsak:

a) Tändningen är för sen
b) Kolvringarna fastbrända i sina spår
c) Felaktigt brytaravstånd
d) Brytarmen går trögt
e) Motorn får för lite bränsle
f) Förgasaren sitter löst
g) Tändstiftet har för lågt värmetal
h) Motorn får tjuvluft
i) Tändkabeln är lös eller har skadad isolering
j) Tändstiftselektroderna överbryggade
k) Kondensatorn defekt

Åtgärd:

a) Kontrollera förtändningen
b) Lossa kolvringarna och rengör kolvringsspåren. Byt ev. kolvringar
c) Kontrollera brytarkontakterna och justera till rätt brytaravstånd
d) Byt brytararm eller putsa försiktigt med fin smärgelduk på armens lagringstapp
e) Kontrollera förgasarens munstycken och inställning. Rengör förgasaren
f) Dra fast förgasaren
g) Byt till ett ”hårdare” stift
h) Kontrollera cylinder- och vevhuspackningar. Byt om så behövs
i) Fäst kabeln. Byt ut den om så behövs
j) Fäst kabeln. Byt ut den om så behövs
k) Byt kondensator

HÖG BRÄNSLE- FÖRBRUKNING

Orsak:

a) Otät förgasare
b) För stort huvudmunstycke
c) Igensatt avgassystem
d) Förgasaren fel inställd
e) Otäta packningar vid topplock och cylinderfot
f) Trottelnål och nålmunstycke slitna
g) Luftfiltret igensatt
h) Chokeanordningen har fastnat i stängt läge

Åtgärd:

a) Rengör förgasaren och byt ev. flottör
b) Byt till ett mindre
c) Rengör avgassystem
d) Justera förgasaren
e) Byt packningar
f) Byt till nya detaljer
g) Rengör filtret
h) Justera anordningen

MOTORN GLÖDTÄNDER (SPIKAR)

Orsak:

a) Glödtändning och igensotade kanaler i cylindern
b) Tändningsinställningen felaktig
c) För mager bränsleblandning
d) Kylflänsarna smutsiga
e) Kraftigt slitage hos kolvbult eller kolvbultslagring
f) Trotteln kraftigt sliten
g) Vevstakslagret slitet
h) Cylinder och kolv slitna

Åtgärd:

a) Sota motorn. Byt ev. till ett hårdare tändstift
b) Justera tändningen
c) Justera förgasaren
d) Rengör cylindern
e) Byt ut slitna detaljer mot nya
f) Byt ut trotteln
g) Renovera motorn

MOTORN KÄRVAR

Orsak:

a) Felaktigt bränsle
b) Kolvringarna fastbrända
c) Tändstiftet dåligt fastdraget
d) Förgasaren fel inställd
e) Tändstiftet har för lågt värmevärde
f) Avgaskanal och avgassystem igensatta av sot

Åtgärd:

a) Byt till rätt bränsle
b) Lossa kolvringarna pch rengör kolvringsspåren. Byt ev. till nya kolvringar
c) Kontrollera tändstiftet och dra fast det
d) Kontrollera inställningen och byt ev. till ett större huvudmunstycke
e) Byt till ett tändstift med närmast högre värmevärde
f) Sota cylinder och avgassystem

MOTORN VARVAR DÅLIGT

Orsak:

a) Brytararmen kärvar på sin axeltapp
b) För låg förtändning
c) Avgaskanal och avgassystem igensatta av sot
d) Luftfiltret igensatt

Åtgärd:

a) Putsa axeltappen med fin smärgelduk
b) Kontrollera och justera förtändningen
c) Sota cylinder och avgassystem
d) Rengör filtret

MOTORN STANNAR PLÖTSLIGT

Orsak:

a) Bränslet slut
b) Bryggbildning på tändstiftet
c) Tändkabeln har hoppat av
d) Vatten har trängt in i magneten
e) Smuts i bränsleledingen eller filter
f) Defekt kondensator
g) Defekt tändspole
h) Topplockspackningen otät
i) Fel på kortslutningsknappen eller ledning
j) Svänghjulet har lossnat och vridigt sig på axeln

Åtgärd:

a) Fyll på bränsle
b) Rengör tändstiftet
c) Sätt fast den
d) Torka av magneten och rengör brytarkontakterna
e) Rengör dessa
f) Byt kondensator
g) Byt tändspole
h) Byt packning
i) Undersök felet och byt ev. kortslutningsknapp eller ledning
j) Byt kil. Ev. måste både svänghjul och vevaxel bytas

KOPPLINGEN SLIRAR

Orsak:

a) För litet spel i vajern
b) Slitna lameller
c) För klena kopplingsfjädrar
d) Frikopplingsarmen vid motorn har för liten frigång

Åtgärd:

a) Fyll på bränsle
b) Rengör tändstiftet
c) Sätt fast den
d) Torka av magneten och rengör brytarkontakterna

KOPPLINGEN DRAR I INKOPPLAT LÄGE

Orsak:

a) För stort spel i vajern
b) Felaktig olja i växellådan
c) Frikopplingsarmen vid motorn har för stor frigång

Åtgärd:

a) Justera till rätt spel
b) Byt till rätt olja
c) Justera till rätt frigång
d) Torka av magneten och rengör brytarkontakter

VÄXLARNA GÅR EJ I KLANDERFRITT

Orsak:

a) För stort spel i kopplingsvajern eller för stor frigång hos frikopplingarmen vid motorn
b) Växelvajern feljusterad
c) Felaktig olja i växellådan
d) Växlingmekanismen feljusterad

Åtgärd:

a) Justera till rätt spel resp frigång
b) Justera vajern rätt
c) Byt till rätt oljekvalitet enl. instruktionsboken
d) Gör ny, korrekt inställning

BELYSNINGEN FUNGERAR EJ

Orsak:

a) Glödlampan trasig
b) Glödlampa sitter lös
c) Dålig kontakt mellan glödlampans poler och kontaktblecket strålkastaren
d) Kabelbrott
e) Fel i omkopplaren
f) Dålig jordningskontakt i strålkastaren

Åtgärd:

a) Kontrollera lampan med hjälp av ett batteri. Byt om så behövs
b) Reparera lamphållaren
c) Putsa kontaktytorna med fin smärgelduk och kontrollera så kontaktblecket ligger
an mot glödlampans poler
d) Isolera eller byt kabel
e) Kontrollera kabelanslutningarna. Byt kontakt om så behövs
f) Rengör från oxidbildningar. Kontrollera jordningsledningen

DÅLIG BROMSVERKAN

Orsak:

a) Bromsbanden utslitna
b) Olja på bromsbanden
c) Bromsexcentern sliten eller fastrostad
d) Luft i hydralsystemet

Åtgärd:

a) Byt bromsband ev. bromsbackar
b) Tvätta banden i ren bensin, hjälper inte detta så byt band
c) Lossa excentern och smörj den med olja. Byt om så behövs
d) Lufta systemet