Tändningsinställning med Stroboskoplampa

Vid installation av Kokusansystem behöver tändningsinställningen kontrolleras med en tändningsinställningslampa (s.k. Stroboskoplampa). Det gäller oavsett man har ett Kokusansystem med eller utan retarderingskrets. Det är inte säkert att svänghjulets centrum sitter lika på alla system. Så det finns ingen garanti att det blir rätt om man sätter tändplattan lika som på en annan motor.

Stroboskoplampa

Stroboskoplampor för tändningsinställning fungerar enligt följande. Lampan behöver strömförsörjas med 12 VDC (likspänning). Det kan man ta från ett bilbatteri eller spänningsaggregat. Ett litet 12 V MC-batteri duger också bra. Lampan har en givare som knäpps fast på tändkabeln. Det finns en pil på givaren som anger riktning mot tändstiftet. När motorn startas kommer lampan att ge en stark ljusblixt varje gång det kommer en tändpuls till tändstiftet. När man lyser på svänghjulet, som man har märkt upp i förväg, kan man se vilken förtändning som motorn har. Stroboskoplampor finns att köpa bl.a. på Biltema och brukar se ut så här.

Uppmärkning av motorblock och svänghjul

Man märker upp en punkt på motorblocket som är lätt att se och utgör referens. På svänghjulet drar man streck mitt för referenspunkten vid ÖD (övre dödpunkt, kolven i toppläge) och när kolven är 1, 2, 3 och 4 mm före ÖD. Mätningen görs genom tändstiftshålet med ett skjumått eller indikatorklocka. Bilden visar ett svänghjul med moturs rotation (Zundapp, Sachs 3 och 4 vx, Puch m.fl.).

Kontroll av förtändning och justering

Starta motorn och kontrollera m.h.a. lampan vilken förtändning som erhålls. För motorer med Kokusansystem och fast tändning (utan retarderingskrets) är 1,5-2 mm normalt. Med retarderingkrets ska man hamna på 3-3,5 mm på tomgång och 1-1,5 mm på fullvarv. Lampans blixtar gör att man ser vilket läge svänghjulet har kontra referenspunkten på motorblocket. Bilden visar ett exempel på förtändning som är ca 1,5 mm.

Om förtändningen är för tidig eller för sen vrider man tändplattan tills rätt värde uppnås. Är tändningen för tidig vrider man plattan moturs och är den för sen vrider man plattan medurs.

Tändningsinställning med Stroboskoplampa

Vid installation av Kokusansystem behöver tändningsinställningen kontrolleras med en tändningsinställningslampa (s.k. Stroboskoplampa). Det gäller oavsett man har ett Kokusansystem med eller utan retarderingskrets. Det är inte säkert att svänghjulets centrum sitter lika på alla system. Så det finns ingen garanti att det blir rätt om man sätter tändplattan lika som på en annan motor.

Stroboskoplampa

Stroboskoplampor för tändningsinställning fungerar enligt följande. Lampan behöver strömförsörjas med 12 VDC (likspänning). Det kan man ta från ett bilbatteri eller spänningsaggregat. Ett litet 12 V MC-batteri duger också bra. Lampan har en givare som knäpps fast på tändkabeln. Det finns en pil på givaren som anger riktning mot tändstiftet. När motorn startas kommer lampan att ge en stark ljusblixt varje gång det kommer en tändpuls till tändstiftet. När man lyser på svänghjulet, som man har märkt upp i förväg, kan man se vilken förtändning som motorn har. Stroboskoplampor finns att köpa bl.a. på Biltema och brukar se ut så här.

Uppmärkning av motorblock och svänghjul

Man märker upp en punkt på motorblocket som är lätt att se och utgör referens. På svänghjulet drar man streck mitt för referenspunkten vid ÖD (övre dödpunkt, kolven i toppläge) och när kolven är 1, 2, 3 och 4 mm före ÖD. Mätningen görs genom tändstiftshålet med ett skjumått eller indikatorklocka. Bilden visar ett svänghjul med moturs rotation (Zundapp, Sachs 3 och 4 vx, Puch m.fl.).

Kontroll av förtändning och justering

Starta motorn och kontrollera m.h.a. lampan vilken förtändning som erhålls. För motorer med Kokusansystem och fast tändning (utan retarderingskrets) är 1,5-2 mm normalt. Med retarderingkrets ska man hamna på 3-3,5 mm på tomgång och 1-1,5 mm på fullvarv. Lampans blixtar gör att man ser vilket läge svänghjulet har kontra referenspunkten på motorblocket. Bilden visar ett exempel på förtändning som är ca 1,5 mm.

Om förtändningen är för tidig eller för sen vrider man tändplattan tills rätt värde uppnås. Är tändningen för tidig vrider man plattan moturs och är den för sen vrider man plattan medurs.