Få ut lång hållbarhet med din NTS 53 Cylinder
Inkörning:
Kör in din cylinder på rätt sätt. Detta innebär att du inte ska hålla stumt för att testa toppfarten de första 10 timmarna. Snålställ absolut inte munstycket utan låt motorn fyrtakta måttligt under den perioden
Efter inkörning:
NTS cylindern har liten kylarea på flänsar i förhållande till effekt och är egentligen till för de fläktkylda motorerna i std utförande. Detta bildar i sin tur värme och måste köras på riklig bränsleblandning. 3-4 % oljeinblandning samt med rätt förtändning. Man ska ställa in det ställbara munstycket så den nästan fyrtaktar vid full gas vid varm motor.
OBS Denna cylinder är egentligen till för de fläktkylda Sachsmotorerna i ostrypt utförande. Så värmeavledningsförmågan är begränsad vid annan användning
Gällande förgasar inställning:
Används sk Bing kyrkport 17mm förgasare så är det viktigt att man eventuellt slipar trottelnålen ngr hundradelar 10mm från spetsen för mer bränsle på mellangas. Slipa från nålkonans slut upp mot trotteln ca 8mm. Enklast är att sätta nålen i en borrmaskin och sedan slipa med fin smärgelduk. Om man inte gör detta är risk för nypning överhängande på ¼ – ¾ gas. Nypning sker oftast när man släpper gasen efter en fullgaskörning pga för snål bränsleblandning. Testa dej fram att slipa lite åt gången ca 2 hundradelar.
Nyper cylindern så är det oftast ingen fara. Putsa av kolven med fin smärgel och se till att inte kolvringarna sitter fast (nypning brukar ske på nedre delen av kolven)
Övrig Info:
NTS 53 cylindern är testad och utprovad innan den släpptes på marknaden. Följer man enligt ovan föreskrift så har du en trogen vän genom många år som ger dej snabba och riviga starter utan snabbgashandtag. Koppling, fjädrar och lameller måste vara i bra skick
Högkomp topp med centrerat stift rekommenderas för att få ut maximal effekt Drevningsförhållande får man testa sej fram beroende på mopedmärke. Tändstift rekommendation (NGK hårdhet typ 7 – 8) el liknande.
Någon garanti lämnas inte gällande sk trimcvlindrar
Tivedens Motor Önskar dej lycka till med din NTS Sachs S3
Let your NTS S3 Cylinder have a long life.
Run-in:
Do the run-in of your cylinder the right way. That means that you have to restrain yourself from testing top speed the first 10 Hours. DO NOT set the main nozzle to lean. Instead let the engine ”four-stroke” slightly during the run-in period.
After the run-in:
The NTS cylinder has a small cooling area in relation to the effect so it should be run with a rich fuel mixture. 3-4% oil mixture. One can say that you should set the the adjustable nozzle so the engine ALMOST ”four-stroke” at full throttle when the engine is hot AFTER some driving. NOTE: This cylinder was initially made for for the fan cooled Sachs engines in unthrottled execution.
Regarding the carburettor setting:
If you use the Bing (church) port 17 mm Asia Made Carburetor it is important to note that you may want to sharpen the throttle needle about 2-4 hundredths about 10 mm from the tip to get more fuel in the middle register. The initial dimension is 1,9mm and should after sharpening preferably be about 1,83 och then taper out until about 1,9mm at 8mm up against the throttle. The easiest way is to put the needle in a drill and then grind with fine emery cloth. If you do not do this you risk for the cylinder to get stuck is overhanging at 14 – 34 throttle. Try to grind a little gradually to get a good mixture.
If the cylinder do get slightly stuck it is normally not the end of the world. Just sand down the marks on the piston and make sure that the piston rings are not stuck. The piston most often get these marks at the bottom of the piston.
Other information:
NTS S3 cylinder was well tested before it was released into the market. Following the instructions abour will give you a loyal friend for many years and it will give you fast and speedy starts without the special action throttle handle. Note that the clutch springs and clutch disks must be in good condition.
A cylinder head with a center spark plug is recommended to get maximum effect. The spoke relationship is something you have to test yourself dependent on what moped/scooter you have, how much you weigh, what characteristic you want etc.
Recommendation Spark Plug: NGK hardness around 7-8 or similar.
There is NO WARRANTY given on modified cylinders!
Tivedens Motor Wish u luck with-your-NTS S3
info@mopedrenovering.se Mopedrenovering.se AB, Box 38, 761 21 Norrtalje, Sweden, +46 70 254 71 60
Få ut lång hållbarhet med din NTS 53 Cylinder
Inkörning:
Kör in din cylinder på rätt sätt. Detta innebär att du inte ska hålla stumt för att testa toppfarten de första 10 timmarna. Snålställ absolut inte munstycket utan låt motorn fyrtakta måttligt under den perioden
Efter inkörning:
NTS cylindern har liten kylarea på flänsar i förhållande till effekt och är egentligen till för de fläktkylda motorerna i std utförande. Detta bildar i sin tur värme och måste köras på riklig bränsleblandning. 3-4 % oljeinblandning samt med rätt förtändning. Man ska ställa in det ställbara munstycket så den nästan fyrtaktar vid full gas vid varm motor.
OBS Denna cylinder är egentligen till för de fläktkylda Sachsmotorerna i ostrypt utförande. Så värmeavledningsförmågan är begränsad vid annan användning
Gällande förgasar inställning:
Används sk Bing kyrkport 17mm förgasare så är det viktigt att man eventuellt slipar trottelnålen ngr hundradelar 10mm från spetsen för mer bränsle på mellangas. Slipa från nålkonans slut upp mot trotteln ca 8mm. Enklast är att sätta nålen i en borrmaskin och sedan slipa med fin smärgelduk. Om man inte gör detta är risk för nypning överhängande på ¼ – ¾ gas. Nypning sker oftast när man släpper gasen efter en fullgaskörning pga för snål bränsleblandning. Testa dej fram att slipa lite åt gången ca 2 hundradelar.
Nyper cylindern så är det oftast ingen fara. Putsa av kolven med fin smärgel och se till att inte kolvringarna sitter fast (nypning brukar ske på nedre delen av kolven)
Övrig Info:
NTS 53 cylindern är testad och utprovad innan den släpptes på marknaden. Följer man enligt ovan föreskrift så har du en trogen vän genom många år som ger dej snabba och riviga starter utan snabbgashandtag. Koppling, fjädrar och lameller måste vara i bra skick
Högkomp topp med centrerat stift rekommenderas för att få ut maximal effekt Drevningsförhållande får man testa sej fram beroende på mopedmärke. Tändstift rekommendation (NGK hårdhet typ 7 – 8) el liknande.
Någon garanti lämnas inte gällande sk trimcvlindrar
Tivedens Motor Önskar dej lycka till med din NTS Sachs S3
Let your NTS S3 Cylinder have a long life.
Run-in:
Do the run-in of your cylinder the right way. That means that you have to restrain yourself from testing top speed the first 10 Hours. DO NOT set the main nozzle to lean. Instead let the engine ”four-stroke” slightly during the run-in period.
After the run-in:
The NTS cylinder has a small cooling area in relation to the effect so it should be run with a rich fuel mixture. 3-4% oil mixture. One can say that you should set the the adjustable nozzle so the engine ALMOST ”four-stroke” at full throttle when the engine is hot AFTER some driving. NOTE: This cylinder was initially made for for the fan cooled Sachs engines in unthrottled execution.
Regarding the carburettor setting:
If you use the Bing (church) port 17 mm Asia Made Carburetor it is important to note that you may want to sharpen the throttle needle about 2-4 hundredths about 10 mm from the tip to get more fuel in the middle register. The initial dimension is 1,9mm and should after sharpening preferably be about 1,83 och then taper out until about 1,9mm at 8mm up against the throttle. The easiest way is to put the needle in a drill and then grind with fine emery cloth. If you do not do this you risk for the cylinder to get stuck is overhanging at 14 – 34 throttle. Try to grind a little gradually to get a good mixture.
If the cylinder do get slightly stuck it is normally not the end of the world. Just sand down the marks on the piston and make sure that the piston rings are not stuck. The piston most often get these marks at the bottom of the piston.
Other information:
NTS S3 cylinder was well tested before it was released into the market. Following the instructions abour will give you a loyal friend for many years and it will give you fast and speedy starts without the special action throttle handle. Note that the clutch springs and clutch disks must be in good condition.
A cylinder head with a center spark plug is recommended to get maximum effect. The spoke relationship is something you have to test yourself dependent on what moped/scooter you have, how much you weigh, what characteristic you want etc.
Recommendation Spark Plug: NGK hardness around 7-8 or similar.
There is NO WARRANTY given on modified cylinders!
Tivedens Motor Wish u luck with-your-NTS S3
info@mopedrenovering.se Mopedrenovering.se AB, Box 38, 761 21 Norrtalje, Sweden, +46 70 254 71 60