Tändsystem – Enkel felsökning

Börja med att kolla att alla jordpunkter är bra med ohm-meter. Från motor till ram till jord på tändspole. Kolla att inte piggen (som tändkabeln skruvas på) är av på tändspolen.

Är det ett brytarsystem så kolla att brytaren har rätt avstånd, ger kontakt vid slutning samt öppnar vid rätt tillfälle för just din motor. Ofta ca 1,5-2 mm före övre dödpunkt men varierar per motor och trimningsgrad.

En dålig kondensator ger oftast en dålig gnista på tändstiftet men kraftig gnista över brytaren när motorn går. En liten gnista över brytaren är normalt men inte en fet blå gnista.

Det kan vara dålig magnetism i svänghjulet men det är svårt att mäta så enklast är att testa med ett annat svänghjul.

Testa att byta ut tändkabel och tändhatt. Tändhattar ger ofta dålig gnista. Kolla även mätvärdena på systemet med en ohm-meter:

Du hittar värden på våra olika tändsystem här:
https://www.mopedrenovering.se/unversal/tandning-generator/kokusan-matvarden.html

Det finns även ett begrepp som heter abriss-avstånd som du kan kolla i sista hand. Det har att göra med hur tändspolen sitter i förhållande till magneterna just när brytarna öppnar. Detta är en avhandling i sig så kolla denna länk för mer instruktioner i frågan.

Artikel – Classic Motor

När du gjort ovanstående så bör du veta vad som är fel och då kan du rätta till det.
Lycka till!

Tändsystem – Enkel felsökning

Börja med att kolla att alla jordpunkter är bra med ohm-meter. Från motor till ram till jord på tändspole. Kolla att inte piggen (som tändkabeln skruvas på) är av på tändspolen.

Är det ett brytarsystem så kolla att brytaren har rätt avstånd, ger kontakt vid slutning samt öppnar vid rätt tillfälle för just din motor. Ofta ca 1,5-2 mm före övre dödpunkt men varierar per motor och trimningsgrad.

En dålig kondensator ger oftast en dålig gnista på tändstiftet men kraftig gnista över brytaren när motorn går. En liten gnista över brytaren är normalt men inte en fet blå gnista.

Det kan vara dålig magnetism i svänghjulet men det är svårt att mäta så enklast är att testa med ett annat svänghjul.

Testa att byta ut tändkabel och tändhatt. Tändhattar ger ofta dålig gnista. Kolla även mätvärdena på systemet med en ohm-meter:

Du hittar värden på våra olika tändsystem här:
https://www.mopedrenovering.se/unversal/tandning-generator/kokusan-matvarden.html

Det finns även ett begrepp som heter abriss-avstånd som du kan kolla i sista hand. Det har att göra med hur tändspolen sitter i förhållande till magneterna just när brytarna öppnar. Detta är en avhandling i sig så kolla denna länk för mer instruktioner i frågan.

Artikel – Classic Motor

När du gjort ovanstående så bör du veta vad som är fel och då kan du rätta till det.
Lycka till!

Ignition system troubleshooting

Start with checking all ground connections are perfect with an ohm-meter. From engine to chassis to ground on the ignition coil.
Check the thin screw on the ignition coil (that you screw the ignition cable on) is not broken.

If it is a breaker point system, do check the distance on the breaker points (normally around 0,4 mm), that they connect without resistance and that they open at the right setting for your engine. Normally around 1,5-2,0 mm before top dead center but may vary on different engines and how tuned the engine is.

A bad capacitor usually results in a bad spark on the spark plug and a rather powerful spark on the breaker points when the engine is running. A small and weak spark on the breaker points is normal but not a fat, blue spark.

It may be a flywheel that has lost its magnetism but this is hard to measure so probably easiest to try with another flywheel.

Try to replace ignition cable and spark plug cap. Caps are a common source or problems.

Check the measurements on our different ignition systems here: https://www.mopedrenovering.se/unversal/tandning-generator/kokusan-matvarden.html

There is also the concept of “Abriss” that you can check. It has to do with how the ignition coil is positioned with the magnets at the time when the breaker points open. This is a long story in itself to please have a look at this link (Swedish)

Articel – Classic Motor

When you have done all of the above you hopefully know what is wrong!

Best of luck!

Ignition system troubleshooting

Start with checking all ground connections are perfect with an ohm-meter. From engine to chassis to ground on the ignition coil.
Check the thin screw on the ignition coil (that you screw the ignition cable on) is not broken.

If it is a breaker point system, do check the distance on the breaker points (normally around 0,4 mm), that they connect without resistance and that they open at the right setting for your engine. Normally around 1,5-2,0 mm before top dead center but may vary on different engines and how tuned the engine is.

A bad capacitor usually results in a bad spark on the spark plug and a rather powerful spark on the breaker points when the engine is running. A small and weak spark on the breaker points is normal but not a fat, blue spark.

It may be a flywheel that has lost its magnetism but this is hard to measure so probably easiest to try with another flywheel.

Try to replace ignition cable and spark plug cap. Caps are a common source or problems.

Check the measurements on our different ignition systems here: https://www.mopedrenovering.se/unversal/tandning-generator/kokusan-matvarden.html

There is also the concept of “Abriss” that you can check. It has to do with how the ignition coil is positioned with the magnets at the time when the breaker points open. This is a long story in itself to please have a look at this link (Swedish)

Articel – Classic Motor

When you have done all of the above you hopefully know what is wrong!

Best of luck!