Felsökningsschema
Felsökningsschema
MOTORN STARTAR EJ
Motorn får inget bränsle
Orsak:
a) Bränslekranen stängd
b) Bränslet i tanken är slut
c) Bränsleledningen igensatt
d) Bränsleledningen klämd
e) Förgasarmunstyckena igensatta
f) Silen i Bränslekranen igensatt
g) Lufthålet i tanklocket igensatt
h) Flottören eller nålventilen har fasnat i stängt läge
Åtgärd:
a) Öppna kranen
b) Fyll på bränsle
c) Rengör ledningen och bränslefilter
d) Byt ledning
e) Rengör förgasaren
f) Rengör silen
g) Rengör detta
h) Lossas. Rengör även flottörens styrning i botten på flottörhuset
Motorn får för mycket bränsle
Orsak:
a) Förgasaren har flödats för mycket
b) Flottören otät
c) Nålventilen stänger ej pga. skada eller slitage
d) Igensatt luftfilter
e) Chokeanordningen har fastnat i stängt läge
Åtgärd:
a) Demontera tändstiftet och torka det torrt. Dra runt motorn med te x.
kickpedalen för att ”vädra ur” förbränningsrummet.
OBS! Kortslutningsknappen skall vara intryckt.
b) Byt flottör
c) Byt ventil
d) Rengör filtret
e) Kontrollera anordningens funktion
Ingen gnista uppstår
Orsak:
a) Tändkabel skadad eller sitter lös
b) Tändspole och/eller kondensator felaktiga
c) CDI-enheten felaktig
d) Brytarkontakterna brända eller oljiga
e) Tändstiftet igenoljat, sotigt eller skadat
f) Dålig kontakt mellan tändkabel och anslutningshylsan för tänstiftet
g) Överslag i högspänningsuttaget vid motorn
h) Kortslutningskontakten felaktig
i) Kortslutningskabeln skadad
j) Kilen för svänghjulet skadad så att hjulet vridit sig på vevaxeln
k) Brytararmen har kärvat på sin axel
Åtgärd:
a) Byt kabel resp fäst den
b) Testa delarna och byt ut dem om erfoderligt
c) Byt CDI-enhet
d) Rengör och putsa kontakterna. Kontrollera brytaravståndet
e) Rengör tänstiftet och kontrollera elektroavståndet samt värmevärdet
f) Byt tändkabel eller anslutningshylsa
g) Byt högspänningsuttag
h) Byt kontakt
i) Isolera eller byt kabel
j) Demontera svänghjulet och byt kilen.
Eventuellt måste både hjul och vevaxel bytas
k) Putsa axeltappen med fin smärgelduk
Övriga felorsaker
Orsak:
a) Start- och dekompressionshandtagen fel inställda
b) Kolvringarna har brustit
c) Tändstiftet sitter löst
d) Kolv och cylinder starkt slitna
e) Kolven har kärvat i cylindern
f) Topplockspackningen otät
g) Motorn drar tjuvluft
h) Vatten i förgasaren
i) Förgasaren sitter lös
Åtgärd:
a) Ställ in dem korrekt. Kontrollera att dekompressionsventilen är tät
b) Montera nya ringar
c) Kontrollera och dra fast tändstiftet
d) Kontrollera slitaget och byt eller renovera kolv och cylinder
e) Putsa kolv och cylinder. Byt om så behövs
f) Byt packningar och kontrollera att topplocket är plant
g) Kontrollera cylinder- och vevhuspackningar samt tätringar.
Byt om så behövs
h) Rengör förgasaren
i) Dra fast förgasaren
MOTORN ÄR SVÅRSTARTAD
Orsak:
a) Start- och dekompressionshandtagen fel inställda
b) Kolvringarna har brustit
c) Tändstiftet sitter löst
d) Kolv och cylinder starkt slitna
e) Kolven har kärvat i cylindern
f) Topplockspackningen otät
g) Motorn drar tjuvluft
h) Vatten i förgasaren
i) Förgasaren sitter lös
Åtgärd:
a) Ställ in dem korrekt. Kontrollera att dekompressionsventilen är tät
b) Montera nya ringar
c) Kontrollera och dra fast tändstiftet
d) Kontrollera slitaget och byt eller renovera kolv och cylinder
e) Putsa kolv och cylinder. Byt om så behövs
f) Byt packningar och kontrollera att topplocket är plant
g) Kontrollera cylinder- och vevhuspackningar samt tätringar.
Byt om så behövs
h) Rengör förgasaren
i) Dra fast förgasaren
MOTORN ARBETAR OREGELBUNDET ELLER STANNAR
Orsak:
a) Motorn otät och suger tjuvluft
b) Tändstiftet sitter löst
c) För lite bränsle i tanken
d) Bränsleledningen igensatt
e) Huvudmunstycket igensatt
f) Tändkabeln sitter lös eller är skadad
g) Tändstiftets elektroder belagda eller förbrukade
h) Tändstiftet isolator spräckt
i) Tändningen felställd
j) Brytarkontakterna oljiga eller brända
k) Luftfiltret igensatt
l) För stort eller för litet förgasarmunstycke
m) Flottörnålen tätar ej
n) Trotteln sliten
o) Nålmunstycket slitet
p) Förgasaren fel injusterad
q) Kolven har kärvat i cylindern
r) Tändspolen är defekt
s) Kondensatorn är defekt
Åtgärd:
a) Kontrollera packningarna till vevhus, cylinder och förgasare.
Byt ut dem om så behövs
b) Dra fast det
c) Fyll på bränsle
d) Rengör ledning, filter och kran
e) Rengör förgasaren
f) Fäst den eller byt tändkabel
g) Rengör tändstiftet eller byt ev. ut det
h) Byt tändstift
i) Kontrollera tändningen
j) Rengör och putsa kontakterna. Kontrollera brytaravståndet
k) Rengör filtret
l) Byt till rätt munstycke
m) Byt nål och kontrollera nålens säte
n) Byt trottel och kontrollera slitaget i förgasarkroppen
Ev. måste förgasaren bytas
o) Byt munstycke
p) Ställ in förgasaren rätt då motorn är varmkörd
q) Kontrollera kolv och cylinder. Byt skadade delar om så behövs
r) Byt spole
s) Byt kondensator
MOTORN KÄNNS SVAG
Orsak:
a) Motorn är sotig
b) Motorn suger tjuvluft vid cylinder, förgasare eller vevhus
c) Luftfiltret igensatt
d) Bränsleledningen igensatt
e) Vevaxeltätningen på transmissionssidan är otät (motorn ryker)
f) Kolvringarna fastbrända i sina spår
g) Fel i tändsystemet
h) Tändstiftet har för lågt värmetal
i) Luftningshålet i tanklocket igensatt
Åtgärd:
a) Sota motorn. Var särskilt noga med avgassystemet
b) Kontrollera att skruvar och muttrar är dragna. Byt packningar
c) Rengör filtret
d) Rengör ledningen, filtret och bensinkran
e) Byt tätningsring
f) Lossa ringarna och rengör kolvringsspåren eller montera nya kolvringar
g) Kontrollera brytare, tändspole och kondensator
h) Byt till tändstift med närmast högre värmegrad
i) Rengör tanklocket
MOTORN BLIR FÖR VARM
Orsak:
a) Smutsanhopningar mellan kylflänsarna
b) För litet munstycke
c) För sen tändning
d) Igensatt avgassystem
e) Tändstiftet har för lågt värmetal
f) Felaktig olja eller felaktig inblandningsprocent i bränslet
g) Frikopplingen slirar
Åtgärd:
a) Rengör cylinder och topplock
b) Montera ett större
c) Kontrollera tändinställningen
d) Rengör avgassystemet
e) Byt till ett tändstift med närmast högre värmetal
f) Töm tanken och fyll på nytt bränsle och se till att blandningsprocenten av oljan blir rätt
g) Kontrollera kopplingens inställning (speciellt hävarmens frigång vid motorn).
Byt ev. kopplingslameller
MOTORN 4-TAKTAR
Orsak:
a) För stort munstycke
b) Hål på flottören
c) Flottörnålen eller dess säte är skadat
d) Luftfiltret igensatt
e) Tändstiftet felaktigt
f) Felaktig tändningsinställning
g) Avgasport, avgasrör och ljuddämpare igensotade
h) Förgasareinställningen felaktig
Åtgärd:
a) Byt till ett mindre
b) Byt flottör
c) Byt flottörnål och flottörhuslock
d) Rengör filtret
e) Rengör eller byt tändstift
f) Justera brytaravståndet och kontrollera inställningen
g) Sota motorn och avgassystemet
h) Justera förgasaren då motorn är varm
MOTORN RUSAR
Orsak:
a) Trotteln fastnar i sitt lopp
b) Kopplingen slirar
c) Gasvajern för hårt sträckt eller går trögt i sitt hölje
d) Förgasaren fel injusterad
e) Förgasaren sitter löst
Åtgärd:
a) Byt trottel eller putsa den försiktigt med fin smärgelduk
b) Justera kopplingen. Byt ev. lameller och tryckfjädrar
c) Kontrollera vajern och byt ut den mot en ny om så behövs
d) Kontrollera och justera förgasarens inställning
e) Dra fast förgasaren
MOTORN GER FÖRGASARSMÄLLAR
Orsak:
a) Tändningen är för sen
b) Kolvringarna fastbrända i sina spår
c) Felaktigt brytaravstånd
d) Brytarmen går trögt
e) Motorn får för lite bränsle
f) Förgasaren sitter löst
g) Tändstiftet har för lågt värmetal
h) Motorn får tjuvluft
i) Tändkabeln är lös eller har skadad isolering
j) Tändstiftselektroderna överbryggade
k) Kondensatorn defekt
Åtgärd:
a) Kontrollera förtändningen
b) Lossa kolvringarna och rengör kolvringsspåren. Byt ev. kolvringar
c) Kontrollera brytarkontakterna och justera till rätt brytaravstånd
d) Byt brytararm eller putsa försiktigt med fin smärgelduk på armens lagringstapp
e) Kontrollera förgasarens munstycken och inställning. Rengör förgasaren
f) Dra fast förgasaren
g) Byt till ett ”hårdare” stift
h) Kontrollera cylinder- och vevhuspackningar. Byt om så behövs
i) Fäst kabeln. Byt ut den om så behövs
j) Fäst kabeln. Byt ut den om så behövs
k) Byt kondensator
HÖG BRÄNSLEFÖRBRUKNING
Orsak:
a) Otät förgasare
b) För stort huvudmunstycke
c) Igensatt avgassystem
d) Förgasaren fel inställd
e) Otäta packningar vid topplock och cylinderfot
f) Trottelnål och nålmunstycke slitna
g) Luftfiltret igensatt
h) Chokeanordningen har fastnat i stängt läge
Åtgärd:
a) Rengör förgasaren och byt ev. flottör
b) Byt till ett mindre
c) Rengör avgassystem
d) Justera förgasaren
e) Byt packningar
f) Byt till nya detaljer
g) Rengör filtret
h) Justera anordningen
MOTORN GLÖDTÄNDER (SPIKAR)
Orsak:
a) Glödtändning och igensotade kanaler i cylindern
b) Tändningsinställningen felaktig
c) För mager bränsleblandning
d) Kylflänsarna smutsiga
e) Kraftigt slitage hos kolvbult eller kolvbultslagring
f) Trotteln kraftigt sliten
g) Vevstakslagret slitet
h) Cylinder och kolv slitna
Åtgärd:
a) Sota motorn. Byt ev. till ett hårdare tändstift
b) Justera tändningen
c) Justera förgasaren
d) Rengör cylindern
e) Byt ut slitna detaljer mot nya
f) Byt ut trotteln
g) Renovera motorn
MOTORN KÄRVAR
Orsak:
a) Felaktigt bränsle
b) Kolvringarna fastbrända
c) Tändstiftet dåligt fastdraget
d) Förgasaren fel inställd
e) Tändstiftet har för lågt värmevärde
f) Avgaskanal och avgassystem igensatta av sot
Åtgärd:
a) Byt till rätt bränsle
b) Lossa kolvringarna pch rengör kolvringsspåren. Byt ev. till nya kolvringar
c) Kontrollera tändstiftet och dra fast det
d) Kontrollera inställningen och byt ev. till ett större huvudmunstycke
e) Byt till ett tändstift med närmast högre värmevärde
f) Sota cylinder och avgassystem
MOTORN VARVAR DÅLIGT
Orsak:
a) Brytararmen kärvar på sin axeltapp
b) För låg förtändning
c) Avgaskanal och avgassystem igensatta av sot
d) Luftfiltret igensatt
Åtgärd:
a) Putsa axeltappen med fin smärgelduk
b) Kontrollera och justera förtändningen
c) Sota cylinder och avgassystem
d) Rengör filtret
MOTORN STANNAR PLÖTSLIGT
Orsak:
a) Bränslet slut
b) Bryggbildning på tändstiftet
c) Tändkabeln har hoppat av
d) Vatten har trängt in i magneten
e) Smuts i bränsleledingen eller filter
f) Defekt kondensator
g) Defekt tändspole
h) Topplockspackningen otät
i) Fel på kortslutningsknappen eller ledning
j) Svänghjulet har lossnat och vridigt sig på axeln
Åtgärd:
a) Fyll på bränsle
b) Rengör tändstiftet
c) Sätt fast den
d) Torka av magneten och rengör brytarkontakterna
e) Rengör dessa
f) Byt kondensator
g) Byt tändspole
h) Byt packning
i) Undersök felet och byt ev. kortslutningsknapp eller ledning
j) Byt kil. Ev. måste både svänghjul och vevaxel bytas
KOPPLINGEN SLIRAR
Orsak:
a) För litet spel i vajern
b) Slitna lameller
c) För klena kopplingsfjädrar
d) Frikopplingsarmen vid motorn har för liten frigång
Åtgärd:
a) Fyll på bränsle
b) Rengör tändstiftet
c) Sätt fast den
d) Torka av magneten och rengör brytarkontakterna
KOPPLINGEN DRAR I INKOPPLAT LÄGE
Orsak:
a) För stort spel i vajern
b) Felaktig olja i växellådan
c) Frikopplingsarmen vid motorn har för stor frigång
Åtgärd:
a) Justera till rätt spel
b) Byt till rätt olja
c) Justera till rätt frigång
d) Torka av magneten och rengör brytarkontakter
VÄXLARNA GÅR EJ I KLANDERFRITT
Orsak:
a) För stort spel i kopplingsvajern eller för stor frigång hos frikopplingarmen vid motorn
b) Växelvajern feljusterad
c) Felaktig olja i växellådan
d) Växlingmekanismen feljusterad
Åtgärd:
a) Justera till rätt spel resp frigång
b) Justera vajern rätt
c) Byt till rätt oljekvalitet enl. instruktionsboken
d) Gör ny, korrekt inställning
BELYSNINGEN FUNGERAR EJ
Orsak:
a) Glödlampan trasig
b) Glödlampa sitter lös
c) Dålig kontakt mellan glödlampans poler och kontaktblecket strålkastaren
d) Kabelbrott
e) Fel i omkopplaren
f) Dålig jordningskontakt i strålkastaren
Åtgärd:
a) Kontrollera lampan med hjälp av ett batteri. Byt om så behövs
b) Reparera lamphållaren
c) Putsa kontaktytorna med fin smärgelduk och kontrollera så kontaktblecket ligger
an mot glödlampans poler
d) Isolera eller byt kabel
e) Kontrollera kabelanslutningarna. Byt kontakt om så behövs
f) Rengör från oxidbildningar. Kontrollera jordningsledningen
DÅLIG BROMSVERKAN
Orsak:
a) Bromsbanden utslitna
b) Olja på bromsbanden
c) Bromsexcentern sliten eller fastrostad
d) Luft i hydralsystemet
Åtgärd:
a) Byt bromsband ev. bromsbackar
b) Tvätta banden i ren bensin, hjälper inte detta så byt band
c) Lossa excentern och smörj den med olja. Byt om så behövs
d) Lufta systemet
MOTORN STARTAR EJ
Motorn får inget bränsle
Orsak:
a) Bränslekranen stängd
b) Bränslet i tanken är slut
c) Bränsleledningen igensatt
d) Bränsleledningen klämd
e) Förgasarmunstyckena igensatta
f) Silen i Bränslekranen igensatt
g) Lufthålet i tanklocket igensatt
h) Flottören eller nålventilen har fasnat i stängt läge
Åtgärd:
a) Öppna kranen
b) Fyll på bränsle
c) Rengör ledningen och bränslefilter
d) Byt ledning
e) Rengör förgasaren
f) Rengör silen
g) Rengör detta
h) Lossas. Rengör även flottörens styrning i botten på flottörhuset
Motorn får för mycket bränsle
Orsak:
a) Förgasaren har flödats för mycket
b) Flottören otät
c) Nålventilen stänger ej pga. skada eller slitage
d) Igensatt luftfilter
e) Chokeanordningen har fastnat i stängt läge
Åtgärd:
a) Demontera tändstiftet och torka det torrt. Dra runt motorn med te x.
kickpedalen för att ”vädra ur” förbränningsrummet.
OBS! Kortslutningsknappen skall vara intryckt.
b) Byt flottör
c) Byt ventil
d) Rengör filtret
e) Kontrollera anordningens funktion
Ingen gnista uppstår
Orsak:
a) Tändkabel skadad eller sitter lös
b) Tändspole och/eller kondensator felaktiga
c) CDI-enheten felaktig
d) Brytarkontakterna brända eller oljiga
e) Tändstiftet igenoljat, sotigt eller skadat
f) Dålig kontakt mellan tändkabel och anslutningshylsan för tänstiftet
g) Överslag i högspänningsuttaget vid motorn
h) Kortslutningskontakten felaktig
i) Kortslutningskabeln skadad
j) Kilen för svänghjulet skadad så att hjulet vridit sig på vevaxeln
k) Brytararmen har kärvat på sin axel
Åtgärd:
a) Byt kabel resp fäst den
b) Testa delarna och byt ut dem om erfoderligt
c) Byt CDI-enhet
d) Rengör och putsa kontakterna. Kontrollera brytaravståndet
e) Rengör tänstiftet och kontrollera elektroavståndet samt värmevärdet
f) Byt tändkabel eller anslutningshylsa
g) Byt högspänningsuttag
h) Byt kontakt
i) Isolera eller byt kabel
j) Demontera svänghjulet och byt kilen.
Eventuellt måste både hjul och vevaxel bytas
k) Putsa axeltappen med fin smärgelduk
Övriga felorsaker
Orsak:
a) Start- och dekompressionshandtagen fel inställda
b) Kolvringarna har brustit
c) Tändstiftet sitter löst
d) Kolv och cylinder starkt slitna
e) Kolven har kärvat i cylindern
f) Topplockspackningen otät
g) Motorn drar tjuvluft
h) Vatten i förgasaren
i) Förgasaren sitter lös
Åtgärd:
a) Ställ in dem korrekt. Kontrollera att dekompressionsventilen är tät
b) Montera nya ringar
c) Kontrollera och dra fast tändstiftet
d) Kontrollera slitaget och byt eller renovera kolv och cylinder
e) Putsa kolv och cylinder. Byt om så behövs
f) Byt packningar och kontrollera att topplocket är plant
g) Kontrollera cylinder- och vevhuspackningar samt tätringar.
Byt om så behövs
h) Rengör förgasaren
i) Dra fast förgasaren
MOTORN ÄR SVÅRSTARTAD
Orsak:
a) Start- och dekompressionshandtagen fel inställda
b) Kolvringarna har brustit
c) Tändstiftet sitter löst
d) Kolv och cylinder starkt slitna
e) Kolven har kärvat i cylindern
f) Topplockspackningen otät
g) Motorn drar tjuvluft
h) Vatten i förgasaren
i) Förgasaren sitter lös
Åtgärd:
a) Ställ in dem korrekt. Kontrollera att dekompressionsventilen är tät
b) Montera nya ringar
c) Kontrollera och dra fast tändstiftet
d) Kontrollera slitaget och byt eller renovera kolv och cylinder
e) Putsa kolv och cylinder. Byt om så behövs
f) Byt packningar och kontrollera att topplocket är plant
g) Kontrollera cylinder- och vevhuspackningar samt tätringar.
Byt om så behövs
h) Rengör förgasaren
i) Dra fast förgasaren
MOTORN ARBETAR OREGELBUNDET ELLER STANNAR
Orsak:
a) Motorn otät och suger tjuvluft
b) Tändstiftet sitter löst
c) För lite bränsle i tanken
d) Bränsleledningen igensatt
e) Huvudmunstycket igensatt
f) Tändkabeln sitter lös eller är skadad
g) Tändstiftets elektroder belagda eller förbrukade
h) Tändstiftet isolator spräckt
i) Tändningen felställd
j) Brytarkontakterna oljiga eller brända
k) Luftfiltret igensatt
l) För stort eller för litet förgasarmunstycke
m) Flottörnålen tätar ej
n) Trotteln sliten
o) Nålmunstycket slitet
p) Förgasaren fel injusterad
q) Kolven har kärvat i cylindern
r) Tändspolen är defekt
s) Kondensatorn är defekt
Åtgärd:
a) Kontrollera packningarna till vevhus, cylinder och förgasare.
Byt ut dem om så behövs
b) Dra fast det
c) Fyll på bränsle
d) Rengör ledning, filter och kran
e) Rengör förgasaren
f) Fäst den eller byt tändkabel
g) Rengör tändstiftet eller byt ev. ut det
h) Byt tändstift
i) Kontrollera tändningen
j) Rengör och putsa kontakterna. Kontrollera brytaravståndet
k) Rengör filtret
l) Byt till rätt munstycke
m) Byt nål och kontrollera nålens säte
n) Byt trottel och kontrollera slitaget i förgasarkroppen
Ev. måste förgasaren bytas
o) Byt munstycke
p) Ställ in förgasaren rätt då motorn är varmkörd
q) Kontrollera kolv och cylinder. Byt skadade delar om så behövs
r) Byt spole
s) Byt kondensator
MOTORN KÄNNS SVAG
Orsak:
a) Motorn är sotig
b) Motorn suger tjuvluft vid cylinder, förgasare eller vevhus
c) Luftfiltret igensatt
d) Bränsleledningen igensatt
e) Vevaxeltätningen på transmissionssidan är otät (motorn ryker)
f) Kolvringarna fastbrända i sina spår
g) Fel i tändsystemet
h) Tändstiftet har för lågt värmetal
i) Luftningshålet i tanklocket igensatt
Åtgärd:
a) Sota motorn. Var särskilt noga med avgassystemet
b) Kontrollera att skruvar och muttrar är dragna. Byt packningar
c) Rengör filtret
d) Rengör ledningen, filtret och bensinkran
e) Byt tätningsring
f) Lossa ringarna och rengör kolvringsspåren eller montera nya kolvringar
g) Kontrollera brytare, tändspole och kondensator
h) Byt till tändstift med närmast högre värmegrad
i) Rengör tanklocket
MOTORN BLIR FÖR VARM
Orsak:
a) Smutsanhopningar mellan kylflänsarna
b) För litet munstycke
c) För sen tändning
d) Igensatt avgassystem
e) Tändstiftet har för lågt värmetal
f) Felaktig olja eller felaktig inblandningsprocent i bränslet
g) Frikopplingen slirar
Åtgärd:
a) Rengör cylinder och topplock
b) Montera ett större
c) Kontrollera tändinställningen
d) Rengör avgassystemet
e) Byt till ett tändstift med närmast högre värmetal
f) Töm tanken och fyll på nytt bränsle och se till att blandningsprocenten av oljan blir rätt
g) Kontrollera kopplingens inställning (speciellt hävarmens frigång vid motorn).
Byt ev. kopplingslameller
MOTORN 4-TAKTAR
Orsak:
a) För stort munstycke
b) Hål på flottören
c) Flottörnålen eller dess säte är skadat
d) Luftfiltret igensatt
e) Tändstiftet felaktigt
f) Felaktig tändningsinställning
g) Avgasport, avgasrör och ljuddämpare igensotade
h) Förgasareinställningen felaktig
Åtgärd:
a) Byt till ett mindre
b) Byt flottör
c) Byt flottörnål och flottörhuslock
d) Rengör filtret
e) Rengör eller byt tändstift
f) Justera brytaravståndet och kontrollera inställningen
g) Sota motorn och avgassystemet
h) Justera förgasaren då motorn är varm
MOTORN RUSAR
Orsak:
a) Trotteln fastnar i sitt lopp
b) Kopplingen slirar
c) Gasvajern för hårt sträckt eller går trögt i sitt hölje
d) Förgasaren fel injusterad
e) Förgasaren sitter löst
Åtgärd:
a) Byt trottel eller putsa den försiktigt med fin smärgelduk
b) Justera kopplingen. Byt ev. lameller och tryckfjädrar
c) Kontrollera vajern och byt ut den mot en ny om så behövs
d) Kontrollera och justera förgasarens inställning
e) Dra fast förgasaren
MOTORN GER FÖRGASARSMÄLLAR
Orsak:
a) Tändningen är för sen
b) Kolvringarna fastbrända i sina spår
c) Felaktigt brytaravstånd
d) Brytarmen går trögt
e) Motorn får för lite bränsle
f) Förgasaren sitter löst
g) Tändstiftet har för lågt värmetal
h) Motorn får tjuvluft
i) Tändkabeln är lös eller har skadad isolering
j) Tändstiftselektroderna överbryggade
k) Kondensatorn defekt
Åtgärd:
a) Kontrollera förtändningen
b) Lossa kolvringarna och rengör kolvringsspåren. Byt ev. kolvringar
c) Kontrollera brytarkontakterna och justera till rätt brytaravstånd
d) Byt brytararm eller putsa försiktigt med fin smärgelduk på armens lagringstapp
e) Kontrollera förgasarens munstycken och inställning. Rengör förgasaren
f) Dra fast förgasaren
g) Byt till ett ”hårdare” stift
h) Kontrollera cylinder- och vevhuspackningar. Byt om så behövs
i) Fäst kabeln. Byt ut den om så behövs
j) Fäst kabeln. Byt ut den om så behövs
k) Byt kondensator
HÖG BRÄNSLE- FÖRBRUKNING
Orsak:
a) Otät förgasare
b) För stort huvudmunstycke
c) Igensatt avgassystem
d) Förgasaren fel inställd
e) Otäta packningar vid topplock och cylinderfot
f) Trottelnål och nålmunstycke slitna
g) Luftfiltret igensatt
h) Chokeanordningen har fastnat i stängt läge
Åtgärd:
a) Rengör förgasaren och byt ev. flottör
b) Byt till ett mindre
c) Rengör avgassystem
d) Justera förgasaren
e) Byt packningar
f) Byt till nya detaljer
g) Rengör filtret
h) Justera anordningen
MOTORN GLÖDTÄNDER (SPIKAR)
Orsak:
a) Glödtändning och igensotade kanaler i cylindern
b) Tändningsinställningen felaktig
c) För mager bränsleblandning
d) Kylflänsarna smutsiga
e) Kraftigt slitage hos kolvbult eller kolvbultslagring
f) Trotteln kraftigt sliten
g) Vevstakslagret slitet
h) Cylinder och kolv slitna
Åtgärd:
a) Sota motorn. Byt ev. till ett hårdare tändstift
b) Justera tändningen
c) Justera förgasaren
d) Rengör cylindern
e) Byt ut slitna detaljer mot nya
f) Byt ut trotteln
g) Renovera motorn
MOTORN KÄRVAR
Orsak:
a) Felaktigt bränsle
b) Kolvringarna fastbrända
c) Tändstiftet dåligt fastdraget
d) Förgasaren fel inställd
e) Tändstiftet har för lågt värmevärde
f) Avgaskanal och avgassystem igensatta av sot
Åtgärd:
a) Byt till rätt bränsle
b) Lossa kolvringarna pch rengör kolvringsspåren. Byt ev. till nya kolvringar
c) Kontrollera tändstiftet och dra fast det
d) Kontrollera inställningen och byt ev. till ett större huvudmunstycke
e) Byt till ett tändstift med närmast högre värmevärde
f) Sota cylinder och avgassystem
MOTORN VARVAR DÅLIGT
Orsak:
a) Brytararmen kärvar på sin axeltapp
b) För låg förtändning
c) Avgaskanal och avgassystem igensatta av sot
d) Luftfiltret igensatt
Åtgärd:
a) Putsa axeltappen med fin smärgelduk
b) Kontrollera och justera förtändningen
c) Sota cylinder och avgassystem
d) Rengör filtret
MOTORN STANNAR PLÖTSLIGT
Orsak:
a) Bränslet slut
b) Bryggbildning på tändstiftet
c) Tändkabeln har hoppat av
d) Vatten har trängt in i magneten
e) Smuts i bränsleledingen eller filter
f) Defekt kondensator
g) Defekt tändspole
h) Topplockspackningen otät
i) Fel på kortslutningsknappen eller ledning
j) Svänghjulet har lossnat och vridigt sig på axeln
Åtgärd:
a) Fyll på bränsle
b) Rengör tändstiftet
c) Sätt fast den
d) Torka av magneten och rengör brytarkontakterna
e) Rengör dessa
f) Byt kondensator
g) Byt tändspole
h) Byt packning
i) Undersök felet och byt ev. kortslutningsknapp eller ledning
j) Byt kil. Ev. måste både svänghjul och vevaxel bytas
KOPPLINGEN SLIRAR
Orsak:
a) För litet spel i vajern
b) Slitna lameller
c) För klena kopplingsfjädrar
d) Frikopplingsarmen vid motorn har för liten frigång
Åtgärd:
a) Fyll på bränsle
b) Rengör tändstiftet
c) Sätt fast den
d) Torka av magneten och rengör brytarkontakterna
KOPPLINGEN DRAR I INKOPPLAT LÄGE
Orsak:
a) För stort spel i vajern
b) Felaktig olja i växellådan
c) Frikopplingsarmen vid motorn har för stor frigång
Åtgärd:
a) Justera till rätt spel
b) Byt till rätt olja
c) Justera till rätt frigång
d) Torka av magneten och rengör brytarkontakter
VÄXLARNA GÅR EJ I KLANDERFRITT
Orsak:
a) För stort spel i kopplingsvajern eller för stor frigång hos frikopplingarmen vid motorn
b) Växelvajern feljusterad
c) Felaktig olja i växellådan
d) Växlingmekanismen feljusterad
Åtgärd:
a) Justera till rätt spel resp frigång
b) Justera vajern rätt
c) Byt till rätt oljekvalitet enl. instruktionsboken
d) Gör ny, korrekt inställning
BELYSNINGEN FUNGERAR EJ
Orsak:
a) Glödlampan trasig
b) Glödlampa sitter lös
c) Dålig kontakt mellan glödlampans poler och kontaktblecket strålkastaren
d) Kabelbrott
e) Fel i omkopplaren
f) Dålig jordningskontakt i strålkastaren
Åtgärd:
a) Kontrollera lampan med hjälp av ett batteri. Byt om så behövs
b) Reparera lamphållaren
c) Putsa kontaktytorna med fin smärgelduk och kontrollera så kontaktblecket ligger
an mot glödlampans poler
d) Isolera eller byt kabel
e) Kontrollera kabelanslutningarna. Byt kontakt om så behövs
f) Rengör från oxidbildningar. Kontrollera jordningsledningen
DÅLIG BROMSVERKAN
Orsak:
a) Bromsbanden utslitna
b) Olja på bromsbanden
c) Bromsexcentern sliten eller fastrostad
d) Luft i hydralsystemet
Åtgärd:
a) Byt bromsband ev. bromsbackar
b) Tvätta banden i ren bensin, hjälper inte detta så byt band
c) Lossa excentern och smörj den med olja. Byt om så behövs
d) Lufta systemet