Funderar du på brytarlösa tändsystem?
Det finns vissa skillnader på systemen som du behöver ta ställning till.
- Har systemet en riktig givare? T.ex. Kokusan, MVT och HPI har riktig givare men den enklare typen av tändsystem som t.ex. 12638 eller 16846 har inte riktig givare. De använder sig av magnetfältets styrka för att ge en puls så det blir inte riktigt lika exakt puls som systemen med riktig givare.
- Hur stort svänghjul? T.ex. HPI och MVT har väldigt lätta och små svänghjul vilket gör att du kan ändra varvtalet fortare. Å andra sidan har t.ex. ett Kokusan en behagligare gång då svänghjulet har större massa och därmed jämnar ut gången på motorn vid belastningsändringar.
- Retarderande? En hårt trimmad motor vill helst att tändpunkten flyttas vid olika varvtal. Detta är inbyggt t.ex. på MVT och HPI och till Kokusan kan du komplettera med en retarderande krets. Ett enklare system som t.ex. 12640 har inte retardering inbyggt.
- Vilken spänning från ljusspolen? Du behöver välja mellan 12 eller 6 V. 12 V ger lite bättre tryck i lyset eftersom förlusterna blir lägre i kablarna pga lägre strömstyrka samt det är enklare att hitta glödlampor även på OK men du behöver då byta alla glödlampor och möjligen också tutan beroende på vilken sorts tuta du har idag.
- Vill du bara ha ett tillförlitligt tändsystem? Köp då det billigaste systemet. Välj bara mellan ett komplett system med ljusspole och svänghjul eller behåll ditt gamla svänghjul och ersätt bara tändspolen.
- Sen måste du så klart välja ett system som roterar åt rätt håll, har samma kona som din vevaxel samt får plats under kåpor och eventuellt kan fästa en fläkt om så behövs…
Så, att rekommendera är svårt för oss. Du behöver alltid själv fundera över ovanstående så du får det tändsystem som passar dig. 🙂
Are you thinking about getting a breaker point free ignition system?
There are some differences you need to consider:
- Does the system have a real sensor? E.g. Kokusan, MVT and HPI have real sensors but the more simple variants of ignition system like e.g. 12638 and 16846 don’t have an actual sensor per se. They use the magnetic field level to trigger a pulse so you don’t get as exact ignition position as with a real sensor.
- How large flywheel? E.g. HPI and MVT has very light and small flywheels which enables the engine to change its rotation speed more quickly. On the other hand e.g. a Kokusan has a more comfortable ’ride, as there is a greater mass in the flywheel that smoothens the running of the engine when you have changes in load.
- Retardation? A high-powered engine works best if the ignition point moves with increasing speed. This is built in on e.g. MVT and HPI and for a Kokusan system you can add on a retardation circuit afterwards. A simpler system as e.g. 12640 don’t have retardation built in at all.
- What voltage from the light coil? You have to choose between 12 and 6 V. 12 V give you a little better light as you get lower losses in the cables due to a lower current and it is easier to find light bulbs everywhere. On the other hand you probably have to replace the horn depending on your current make and model.
- If you only want a very reliable ignition system? Buy the cheapest system. Just choose between a complete system with a light coil and flywheel or keep your old flywheel and just replace the ignition coil.
- And lastly you obviously have to choose a system that rotates in the right direction, have the same dimension cone on the crankshaft, fit under the covers and possibly can attach a fan if required.
So, it’s hard for us to make a recommendation. You always have to think this through yourself so you get an ignition system that fit your needs.
Funderar du på brytarlösa tändsystem?
Det finns vissa skillnader på systemen som du behöver ta ställning till.
- Har systemet en riktig givare? T.ex. Kokusan, MVT och HPI har riktig givare men den enklare typen av tändsystem som t.ex. 12638 eller 16846 har inte riktig givare. De använder sig av magnetfältets styrka för att ge en puls så det blir inte riktigt lika exakt puls som systemen med riktig givare.
- Hur stort svänghjul? T.ex. HPI och MVT har väldigt lätta och små svänghjul vilket gör att du kan ändra varvtalet fortare. Å andra sidan har t.ex. ett Kokusan en behagligare gång då svänghjulet har större massa och därmed jämnar ut gången på motorn vid belastningsändringar.
- Retarderande? En hårt trimmad motor vill helst att tändpunkten flyttas vid olika varvtal. Detta är inbyggt t.ex. på MVT och HPI och till Kokusan kan du komplettera med en retarderande krets. Ett enklare system som t.ex. 12640 har inte retardering inbyggt.
- Vilken spänning från ljusspolen? Du behöver välja mellan 12 eller 6 V. 12 V ger lite bättre tryck i lyset eftersom förlusterna blir lägre i kablarna pga lägre strömstyrka samt det är enklare att hitta glödlampor även på OK men du behöver då byta alla glödlampor och möjligen också tutan beroende på vilken sorts tuta du har idag.
- Vill du bara ha ett tillförlitligt tändsystem? Köp då det billigaste systemet. Välj bara mellan ett komplett system med ljusspole och svänghjul eller behåll ditt gamla svänghjul och ersätt bara tändspolen.
- Sen måste du så klart välja ett system som roterar åt rätt håll, har samma kona som din vevaxel samt får plats under kåpor och eventuellt kan fästa en fläkt om så behövs…
Så, att rekommendera är svårt för oss. Du behöver alltid själv fundera över ovanstående så du får det tändsystem som passar dig. 🙂
Are you thinking about getting a breaker point free ignition system?
There are some differences you need to consider:
- Does the system have a real sensor? E.g. Kokusan, MVT and HPI have real sensors but the more simple variants of ignition system like e.g. 12638 and 16846 don’t have an actual sensor per se. They use the magnetic field level to trigger a pulse so you don’t get as exact ignition position as with a real sensor.
- How large flywheel? E.g. HPI and MVT has very light and small flywheels which enables the engine to change its rotation speed more quickly. On the other hand e.g. a Kokusan has a more comfortable ’ride, as there is a greater mass in the flywheel that smoothens the running of the engine when you have changes in load.
- Retardation? A high-powered engine works best if the ignition point moves with increasing speed. This is built in on e.g. MVT and HPI and for a Kokusan system you can add on a retardation circuit afterwards. A simpler system as e.g. 12640 don’t have retardation built in at all.
- What voltage from the light coil? You have to choose between 12 and 6 V. 12 V give you a little better light as you get lower losses in the cables due to a lower current and it is easier to find light bulbs everywhere. On the other hand you probably have to replace the horn depending on your current make and model.
- If you only want a very reliable ignition system? Buy the cheapest system. Just choose between a complete system with a light coil and flywheel or keep your old flywheel and just replace the ignition coil.
- And lastly you obviously have to choose a system that rotates in the right direction, have the same dimension cone on the crankshaft, fit under the covers and possibly can attach a fan if required.
So, it’s hard for us to make a recommendation. You always have to think this through yourself so you get an ignition system that fit your needs.